
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION  

 

In the period covered by this Report, there were several cases pointing to potential violations of 

freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. The leading political party of the new ruling coalition in Serbia, the Serbian Progressive 

Party (SNS), released in August a series of press releases accusing certain media of being “under 

the control of the previous regime”, of being “political party stooges falsifying the reality in 

Serbia”, “continuing to provide political support to the former regime”, of being “mouthpieces of 

the Democratic Party”, spreading “shameful lies”, resorting to “unbelievable untruths”, hinting 

that “the new government consists of murderers and incompetent people”. The first in this 

series of press releases was issued on August 4 and in it the SNS denies allegations concerning 

the newly appointed Head of the Security and Information Agency (BIA) Nebojsa Rodic. Only 

three days later, the SNS voiced accusations against radio and TV B92 in relation to the 

information about certain appointments in the Ministry of Internal Affairs (MUP), as well as to 

the fact that Vladimir Vukcevic would be sacked from the position of War Crimes Prosecutor. 

The information about the alleged dismissal of Vladimir Vukcevic was soon denied and B92 

promptly aired the rebuttal. On August 31, the daily Blic came under fire over the information 

about the appointment of Dejan Carevic to the position of Chief of Staff of the Justice Minister 

Nikola Selakovic. “Blic” reported that, in the late 90s, Carevic used to work for the Sixth 

Department of the State Security Service of Serbia, which some associate with political 

assassinations, since the head of that department Ratko Romic was sentenced to seven years in 

prison over his involvement in the preparation od the assissination attempt on Vuk Draskovic in 

Budva in 2000. 

 

The Public Information Law prescribes that public information shall be free and that it is 

forbidden to directly or indirectly restrict freedom o public information in any way suitable to 

hinder the free flow of ideas, information and opinions and especially to put any kind of pressure 

on media and the staff thereof, or exert influence that could obstruct their work. Continuous 

accusations against media for resorting to lies, untruths, fabrications, falsifying reality, 

submisiveness and support to the former regime, especially when such accusations are coming 

from the leading party of the ruling coalition, undoubtely represent influence that could result in 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

self-censorship and avoidance of reporting on certain topics. The avoidance of reporting on 

certain topics of interest for the general public, one of which definetely is appointments made by 

the new government, would create a situation where the media would be devoid of the 

fundamental, watchdog role in society. The Public Information Law also contains provisions 

concerning the position of people occupying state and political positions, as well as state 

authorities relative to information released about them in media, which are based on the case 

law of the European Court of Human Rights in the enforcement of Article 10 of the European 

Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. In a series of 

verdicts, of which the probably most famous is the one in the case Lingens vs. Austria from 1986, 

the Court found that the media were obliged not only to convey information and ideas about 

political and other issues in areas of public interest, but that the public was entitled to receive 

such information. According to the ECHR, freedom of press provides the public with one of the 

best tools to get to know the ideas and views of political leaders and form an opinion about these 

ideas and views. Therefore, the limits of acceptable criticism are wider when it comes to a 

politician than they are in the case of a private person. Unlike the latter, the politician is willingly 

exposing himself to greater scrutiny of his words and actions from journalists and the general 

public and therefore has to demonstrate a higher degree of tolerance. Similarly to the criticism 

against individual politicans and the posibility of general criticism of the Government over the 

decisions it makes, including decisions on appointmens and dismissals of certain persons in the 

administration, represents an important field of freedom of expession and a mechanism that is 

the prerequisite for controlling the power by the public. Although the aforementioned press 

releases declaratively emphasize the need to “respect the absolute freedom of information” and 

say that “the SNS does not have anything against any kind of writing”, the SNS obviously (in the 

parts where it fails to point to any material and factual mistakes in reporting, but merely 

challenge the right of the media to analyze the developments in society in the light of the 

professional background of persons appointed by the new authorities to important positions in 

the state administration, particulary in the light of the positions these same persons had 

occupied during the undemocratic realm of Slobodan Milosevic), represent innaceptable 

meddling in and restriction of freedom of expression, which is guaranteed both by the 

Constitution and the ratified European Convention on the Protection of Human Rights and 

Fundamental Freedoms. 

 

1.2. The Beta news agency reported that the crew of the regional television Sabac was 

physically attacked while reporting from the Village Olympic Games in Prnjavor near Sabac, in 

which attack the reporter Marija Damnjanovic suffered serious face injuries. The incident 

happened on Sunday, August 26 in the afternoon and was unrelated to the competition. 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

According to the eyewitnesses and the TV Sabac crew, the reporter and the cameraman were 

attacked by R.K. (35), who was promptly arrested. He first insulted the reporter and then 

physically attacked the cameraman Zoran Milutinovic and punched Marija Damnjanovic in the 

face. The journalist told the S Media portal that an unknown man had started insulting her with 

no apparent reason and called her names. “My colleague warned him about his behavior, but 

then the man ran towards us. He started strangling my colleague and punched me in the chin”, 

Marija Damnjanovic said. The media reported that the police had filed misdemeanor charges 

against the attacker for disturbing public order. The competent public prosecutor in Sabac and 

the high public prosecutor were informed of the incident and they are to decide whether to file 

criminal charges against the perpetrator. 

 

The attack on the crew of TV Sabac is yet another evidence of journalists in Serbian being under 

threat. At the same time, these attacks are not necessarily unanimously condemned by the 

public. Marija Damnjanovic said that nobody had tried to help them, although the incident took 

place in a public space, with many bystanders present. In the concrete case, it will be interesting 

to see if the attack will be qualified only as a misdemeanor or as a criminal offense. Namely, 

under the Law on Public Order and Peace, any and all persons that disturb public order by an 

argument or shouting or threaten the security of citizens will be subject to misdemeanor 

responsibility and to a prison sentence of up to 20 days. Furthermore, where the peace of 

citizens or public order is disturbed by insults or abuse and violence against other people, 

provoking a brawl or taking part in a brawl, the perpetrators shall also be subject to a prison 

sentence of up to 60 days. The Criminal Code provides for a prison sentence of up to three years 

for violent behavior, which is defined as a major disturbance of the citizens’ peace or 

disturbance of public order by gross insults or abuse, violence against other people, provoking a 

brawl or ruthless behavior. In the more severe case, when violent behavior has resulted in minor 

bodily harm or severe humiliation of citizens, the perpetrator shall be subject to a prison 

sentence ranging from six months to five years. The qualification in the concrete case will 

primarily depend on the assessment whether the attack on the TV crew constitutes a severe or 

less severe threat to the peace of citizens, namely a major or less severe disturbance of public 

order. The assessment of the authorities in this case will speak volumes about this case and the 

reputation and integrity of journalists, the media and media professionals in Serbian society. 

 

1.3. The daily “Kurir” has published that Marijan Risticevic, the President of the Progressive 

Peasants’ Party (NSS) (also known as the participant in the reality show “Farma” and 

unsuccessful presidential candidate on the elections in 2004 and 2008, as well as a MP elected to 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

the Parliament on the list of the coalition led by the ruling Serbian Progressive Party (SNS)), 

harassed and insulted by telephone a journalist of the daily “Kurir” over a text published on 

August 24, which claimed that the Director of the company owned by Risticevic’s wife was under 

investigation for tax evasion. “Kurir” claims that its journalist phoned Risticevic asking for a 

comment on the police press release that criminal charges had been filed for tax evasion in the 

amount of 39 million dinars against the said director of the company, whose majority owner, 

according to the Business Registers Agency, is Risticevic’s wife Javorka. “Kurir”’s press release 

also says that, after having insulted the journalist over the phone and threatened with a lawsuit, 

Risticevic sent a written denial, claiming that his wife had sold her shares in the company, which 

was, in his words, backed up by a contract verified in court, as well as that the buyer was 

obligated to register the transfer of the said shares in the Business Registers Agency. 

 

The Public Information Law says that it is forbidden to put any kind of pressure on media and 

the staff thereof, or to exert any kind of influence so as to obstruct their work. Threats and 

insults made against a journalist over the phone definitely constitute illicit pressure. What 

makes this case serious is the fact that the threats came from a Member of Parliament. Under the 

Public Information Law, members of parliament have certain obligations in the field of public 

information, including the obligation to demonstrate a higher degree of tolerance, as well as the 

duty to make information about their work available to the public. The fact, that in the above 

described case the information did not concern the activities of Marijan Risticevic the MP, but 

the criminal proceedings initiated against the director of the company formally owned by his 

wife, cannot justify the threats and insults against “Kurir”’s journalist. Marijan Risticevic has 

already taken “Kurir” to court in June 2011, claiming 1.5 million dinars of damages. That the case 

is still pending in court. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. Pursuant to Article 112, subparagraph 7 of the Constitution of the Republic of Serbia, 

which foresees that the President of the Republic has the authority to grant pardons, to Article 

110 of the Criminal Code, under which pardoning an individually determined person involves 

total or partial cancellation of penalty, and under Article 1 of the Pardon Law, stipulating that 

pardon for felonies prescribed by Law shall be granted by the President of the Republic, on 

August 3, Tomislav Nikolic signed the decision on pardoning journalist Laszlo Sas. Nikolic’s 

cabinet said that the President had signed the proposal to pardon Laszlo Sas with the conviction 

that the right to freedom of opinion was one of the most fundamental achievements of 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

civilization and that it was, therefore, inappropriate for the journalist to serve a 150-day prison 

term only for having voiced his opinion, which was also contrary to all European standards and 

international conventions. Sas was released from the County Jail in Subotica the same day at 

about 2 PM. He thanked all his colleagues and journalists’ associations for their support. A 

couple of days later, he personally thanked the President for the pardon. On that occasion, 

Nikolic said that Sas’s pardon marked the beginning of the struggle for freedom of opinion in 

Serbia, as a fundamental achievement of civilization. 

 

We have written about the case of Laszlo Sas in our previous report. In this Report, we will just 

remind that he was assigned to serve his prison term on July 20, according to the verdict of the 

Basic Court in Subotica for insult, confirmed by the verdict of the Appellate Court in Novi Sad. 

The first verdict has seen Sas ordered to pay a 150.000-dinar fine. Under a decision issued by the 

Basic Court in Subotica, the fine was replaced by a 150-day prison term for failing to pay the fine 

in the due term. Sas was fined in the trial initiated by a private criminal lawsuit by the leader of 

the Hungarian right-wing extremist movement “64 Zupanije” Laszlo Torockai. The reason was 

the text published in the form of a reader’s letter on April 24, 2007 in the daily Magyar Szó. 

Laszlo Sas is a journalist who has been collaborating with Hungarian language dailies Magyar 

Szó from Novi Sad and Hét Nap from Subotica. In the controversial text, Sas criticized the actions 

of Torockai as a right wing extremist. Sas’s case has confirmed that it is necessary to 

decriminalize defamation and insult in Serbia. The Draft Law on Amendments to the Criminal 

Code, which foresees decriminalizing defamation and insult, was tabled by the previous 

Government to Parliament for adoption on January 31. However, the Parliament did not have 

time to adopt it before it was dissolved on the eve of the May elections, while the new 

government withdrew it from procedure. 

 

2.2. The Appellate Court in Belgrade reversed the first-instance verdict, under which the 

journalist of the weekly “Vreme” Milos Vasic was ordered to pay 350.000 dinars of damages to 

attorney-in-law Biljana Kajganic over anguish suffered due to stained honor and reputation. The 

plaintiff’s claim was rejected in its totality. Kajganic had sued Vasic over a text from September 

2004, in which he released the transcript of her intercepted calls with Dejan Mihajlovic Bagzi. At 

the time, Milenkovic was a fugitive in Greece, after having been indicted in Serbia for 

involvement in the assassination of Prime Minister Zoran Djindjic. From the said transcripts, it 

stems that Kajganic advised Milenkovic to turn himself in, since she had allegedly secured him a 

special status in an arrangement with the top brass of the Serbian intelligence service and 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

government politicians, provided he accused Ljubisa Buha Cume (the protected witness in the 

case against the Zemun Gang) for the unsolved murder of Momir Gavrilovic. 

 

The verdict of the Appellate Court in Belgrade constitutes yet another victory for media 

professionals in Serbia and another proof of that Court's latest efforts to raise the standards of 

protection of freedom of expression. We have mentioned some of such verdicts by the Appellate 

Court in Belgrade in our previous reports. According to its findings in the Vasic case, the 

defendant, as a journalist and the author of the text, released information for which he believed 

to be true and which pertained to events and persons the citizens have the right to know about, 

since they concerned the criminal proceedings against persons indicted for the assassination of 

Prime Minister Djindjic. The release of the information in question, the Appellate Court found, 

was not aimed at harming the reputation and honor of Biljana Kajganic, but rather at shedding 

light on an issue of public interest. Accordingly, the Court found Kajganic’s claim unfounded. 

According to the findings of the court, this information could rightfully have been released 

regardless of the manner in which it was obtained and did not constitute information the release 

of which was prohibited under the Public Information Law. The response of Biljana Kajganic to 

this information was also published in keeping with the relevant rules prescribed by Law. The 

Appellate Court reminded that guilt was also a prerequisite for declaring a journalist responsible 

for damage caused by publishing a piece of information, whereas the burden of proving the 

journalistic guild lied with the plaintiff. In the concrete case, it was Biljana Kajganic and she 

failed to prove her claim. Furthermore, according to the Appellate Court, what Kajganic had to 

prove was that Vasic had acted without due professional care. However, the Court found that 

Vasic did not fail to act with due professional care, since he had checked the information he 

obtained. The fact that he did not contact Kajganic personally does not constitute a decisive 

reason for delivering a different verdict. Finally, the Appellate Court found that the legitimate 

interest of the public to be informed about facts and developments related to the trial against the 

perpetrators of an assassination of a high state official (the Prime Minister) overrode that of the 

protecting the reputation and honor of the attorney at law of a defendant in that trial. Namely, 

the court found that the information released were not aimed at the person or professional 

activity of Biljana Kajganic as a lawyer, but at events that could have affected the trial for the 

murder of the Prime Minister. The Court also found that the requirements referred to in Article 

10, paragraph 2 of the European Convention on the Protection of Human Rights and 

Fundamental Freedoms were not fulfilled (the fulfillment of which requirements would allow 

the Court to rule damage to be paid to the plaintiff). This verdict points to some typical 

omissions made by courts of first instance in media-related cases. Firstly, when referring to due 

professional care, the Public Information Law stipulates that it means care appropriate to the 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

circumstances. In media-related cases, the courts of first instance have typically weighed that 

standard too abstractly, failing to conform it to the objective, real life circumstances in which 

journalists work, under time constraints and having in mind that information is “perishable 

goods”. Secondly, the Public Information Law  says that ideas, information and opinions about 

developments, events and persons the public is rightfully entitled to know about shall be 

released freely in media, unless provided for otherwise by Law and regardless of how the 

information has been obtained. The courts of first instance have too often insisted on the latter, 

neglecting the fact that it is by and large irrelevant for the right to release information per se and 

the responsibility of journalists. The latter is particularly significant when considering the fact 

that Public Information Law, the responsibility of the journalist, editor and founder of the media 

for damage is excluded even if the information in question is inaccurate or incomplete, if it was 

faithfully conveyed from a trial or document of the competent state authority. Finally, although 

the Law stipulates that journalists shall not be obligated to disclose information about their 

sources (unless the information in question concerns a criminal offense or the perpetrator of a 

criminal offense subject to at least five years in prison), courts of first instance in media related 

cases have often penalized the reluctance of journalists to disclose their sources as absence of 

due professional care (since the protected source is unable to confirm that the contested 

information were actually checked by the journalist). In this concrete verdict, the Appellate 

Court showed that such a logical sequence was not correct or the only possible one, since it 

accepted,  at the same time, the right of the journalist to protect its source of information and the 

fact that he did act with due professional care. We can only hope that such verdict by the 

Appellate Court will mark the beginning of a different practice by the courts of first instance and 

that we will be able to report on more first-instance verdicts that raise the standards of 

protection of freedom of expression in Serbia. 

 

2.3. The Radio Television of Serbia (RTS) aired a story about journalist Milijana Stojanovic 

from Paracin, who wrote four years ago about a suspected case of child abuse by the mother and 

the failure of the prosecutor to timely launch an investigation. Stojanovic was recently fined by 

the Court with 30 thousand dinars fine for having slandered the then municipal prosecutor. To 

make things even more tragic, the unfortunate child she had written about was found dead, 

while the mother was found guilty a month and a half ago of neglect of the child,  which died 

from the consequences of long-term starvation. According to the RTS story, in the controversial 

text, Milijana Stojanovic had referred to medical findings, official notes made by the municipal 

prosecutor and the charges pressed anonymously by the employees of the Center for social 

work. Stojanovic conveyed the information from the statement that, in October 2007, a social 

worker had found the child with a pillow over its head, a broken hand and blood suffusions. The 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for August 2012 

 

injuries were confirmed by a medical doctor and the case was reported to the police and the 

prosecutor. The municipal prosecutor launched an investigation only 1.5 years later and went on 

taking the journalist Milijana Stojanovic to court over her text in a daily newspaper. The 

Appellate Court in Kragujevac revoked two acquittals by the Basic Court in Paracin, reversing 

the verdict in favor of the plaintiff, who has been promoted in the meantime and currently works 

in the Office of the Higher Prosecutor. 

 

The Criminal Code defines defamation as voicing or passing on falsehoods about a person, which 

may harm the honor or reputation of the latter. The authors of this report did not have the 

opportunity to examine the court records, but were not able to conclude on the basis of media 

reports what falsehood may have been passed on in the concrete case. Namely, in order for 

defamation to exist at all, it is necessary to have an inaccurate factual statement. In the concrete 

case, according to the story aired by RTS, it ensues that the journalist merely stated facts by 

quoting the official medical records, official notes and the criminal charges filed by the 

employees of the Center for social work. If the text did contain criticism of the work of the 

prosecutor, who failed to timely initiate an investigation and protect the unfortunate child, such 

criticism could not constitute defamation, since defamation is not a factual statement but a value 

judgment. Therefore, had that been the case, it would not have amounted to a defamation as a 

felony, but perhaps some other criminal offence, such as slur. The Criminal Code, however, 

stipulates that slur shall not be subject to a penalty, if it was made by a person exercising the 

journalistic profession, defending a right or protecting justified interests (which was 

undoubtedly the case here), provided that from the language or other circumstances it obviously 

was not done with humiliating intent. Whatever the case may be, it is always difficult to write 

about cases of child abuse, particularly in view of the requirements from the Public Information 

Law, that a minor may not be made recognizable in a piece of information that may harm his 

right or interest. Verdicts such as the one against Milijana Stojanovic, the journalist from Paracin, 

may result in increased self-censorship in the media and avoidance of themes related not only to 

child abuse, but also to challenging society's reaction (or the lack thereof) and that of the 

authorities to cases of child abuse. 

 

 

 


